ForAndEvenAgainst

Wystawa technologii w Pekinie: futurystyczny autobus

In china on August 4, 2010 at 6:40 pm

27. maja na 13. Międzynarodowej Wystawie Branży Technologicznej w Pekinie firma Shenzhen Huashi Future Parking Equipment Co., Ltd. z prowincji Guangdong przedstawiła projekt tzw. “trójwymiarowego autobusu”. Głównym celem opracowanego automobilu jest, według wyjaśnień odpowiedzialnego za projekt Song Youzhou, “odciążenie naziemnego systemu komunikacji miejskiej”. Jeden taki autobus może bowiem pomieścić od 1200 do 1400 osób. Możliwe jest to za sprawą wykorzystania tak powierzchni naziemnej jak i “nadziemnej”. Powierzchnia naziemna będzie bowiem zostawiona pusta – pozwalając na przejazd pod autobusem pojazdom osobowym oraz niewielkim ciężarówkom – podczas gdy pasażerowie zajmować będą partie nadziemne. Szacowana wysokość pojazdu to 4,4-4,5 m. Ma on być wyposażony w mechanizm ostrzegania, automatycznie dokonujący pomiaru pułapu zbliżających się aut i, na wypadek przekroczenia dopuszczalnego parametru, wydający sygnał ostrzegawczy.

Trójwymiarowy autobus

szkic "trójwymiarowego autobusu"

Pojazd będzie poruszał się na szynach, jak tramwaj. Cały koncept opiera się na wykorzystaniu już istniejących dróg, z ewentualnym rozszerzeniem ich o 0,6 m. Planowana szerokość to dwa normalne pasy komunikacyjne. W ten sposób istniejący już ruch będzie mógł współistnieć wraz z nowym. Szybkość, jaką taki pojazd może osiągnąć maksymalnie to 60 km/h.

Co się tyczy kosztów, wedle projektodawców stanowić będą one zaledwie 10% kosztów budowy metra. Za konstrukcję jednego autobusu zapłaci się 50 mln. yuanów (pobieżnie szacując 5 mln. euro). Adaptacja odcinka torów o długości 40 km może zostać wykonana w przeciągu jednego roku.

W projektowaniu wzięto również pod uwagę kwestie środowiskowe. Obok energii elektrycznej użyta zostanie także energia promieniowania słonecznego w postaci umieszczonych na dachu paneli. Baterie mogą być ładowane zarówno podczas przejazdu jak i podczas postoju na stacjach. Stacje te wyglądają jak polskie kładki lub niskie mosty (na poniższym zdjęciu widoczna jest jedna taka kładka, powyżej przejeżdzających autobusów).

model "trójwymiarowego autobusu"

model "trójwymiarowego autobusu"

Pierwszy egzemplarz autobusu zostanie najprawdopodobniej już wkrótce wprowadzony do użytku w pekińskiej dzielnicy Mentougou, popularnej destynacji turystycznej.

źródła:
[1] “立体快巴”将门头沟试点 (新京报, 28.5.2010)
[2] 北京试点运营“立体快巴” 一车能装千余人 (腾讯新闻, 28.5.2010)
[3] 宽体高架立体快巴 (深圳华世未来泊车设备有限公司)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: