ForAndEvenAgainst

Spór Chin i Japonii o archipelag Diaoyu / Senkaku (1)

In china, japan on November 7, 2010 at 10:00 am

Do ostatniego zajścia na Morzu Wschodniochińskim pomiędzy Chinami i Japonią doszło 7. września br., kiedy to – wedle twierdzeń strony japońskiej – chiński kuter rybacki Minjinyu nr 5179 zderzył się z premedytacją z japońskim wojskowym statkiem patrolującym w odległości 12 km NW/N od wyspy Diaoyu. Japonia zatrzymała kapitana statku oraz 14-osobową załogę. Załoga została zwolniona 13. września, lecz kapitan, Zhan Qixiong, pozostał w areszcie do 25. września.

4. listopada na Youtube ukazywać się poczęły nagrania z wrześniowego incydentu. Trudno powiedzieć skąd “wyciekły”, ponieważ strona japońska na wielokrotne prośby Chin o ujawnienie nagrań dawała odmowną odpowiedź. Według jednej z największych gazet chińskich, Huanqiu, całe zajście powinno trwać około 2 godzin, lecz na Youtube film trwa zaledwie ponad 40 minut. Przypuszczalnie dłuższe segmenty zostały z niego usunięte. Tak jest np. w przypadku samego zderzenia: przedstawiony jest tylko moment impaktu, ale nie minuty tuż przed nim. Niemniej, na klatkach pokazujących moment zderzenia widoczna jest biała linia na powierzchni wody zostawiona przez statek japoński, który najwidoczniej na krótko przed zderzeniem przepływał w niebezpiecznej odległości tuż przed dziobem chińskiego kutra. (zob. zdjęcie 3 poniżej; źródło: [1]) Filmy wideo zdają się wskazywać na scenariusz przedstawiony na zdjęciu u góry po stronie prawej.

Incydent w pobliżu wysp Diaoyu

Incydent w pobliżu wysp Diaoyu

Porównawszy wielkość obu okrętów – japoński: 89 m długości, chiński: 37 m – niełatwo sobie wyobrazić, by o ponad połowę mniejszy statek celowo zderzył się z większym. Jest jasne, który by bardziej na tym ucierpiał. Po drugie, statek japoński należy do kategorii okrętów wojskowych i ma wypór 1349 ton, podczas gdy chiński to zwykły kuter rybacki, nie przystosowany do manewrów militarnych z racji braku ozbrojenia. Kuter tej klasy osiąga maksymalnie prędkość 10 mil morskich, podczas gdy dla okrętu japońskiego jest to 20-25 mil. Byłoby cudem, gdyby Chińczycy mogli doścignąć Japończyków przy takiej różnicy prędkości. Wreszcie, w samej chwili uderzenia statku chińskiego w japoński istotne znaczenie ma fakt, że kutry nie mają dużej możliwości manewrowania, nie mogą skręcać szybko i zawracać. Jeśli inny statek, o wiele znaczniejszej manewrowości przepływałby tuż przed kutrem z wystarczającą szybkością, kuter nie miałby czasu na zmianę kursu i ostatecznie musiałoby dojść do zderzenia.

Biorąc pod uwagę zarówno zdjęcia jak i objektywne dane techniczne obu okrętów, fakty przemawiają raczej za prowokacją konfliktu przez stronę japońską.

[1] 釣島撞船 專家指日艦危駕 機密片段外泄上網 日揆促徹查 (明報新聞網, 06.11.2010)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: